رقابتهای ترسیم دیاگرام و تصویراتمسفر بعد از برگزاری هر دوره آموزشی برگزار میشود. هدف از برگزاری این رقابت به چالش کشیدن آموختههای هنرجویان و انتخاب افراد برتر جهت معرفی و همکاری با دفاتر معماریست. دوره دوم این رقابت با شرکت هنرجویان دورههای مختلف برگزار شد و افراد زیر به ترتیب نفرات برتر هر یک از شاخههای رقابت معرفی شدند. در ادامه ضمن معرفی نفرات برتر آثار سه نفر راهیافته به فینال رقابت و همچنین دلایل انتخاب نفرات برتر جهت شناخت معیارهای قضاوت و بررسی آثار ارائه شده است. آثار ارسالی ابتدا در مرحله اول از لحاظ رعایت قواعد مسابقه و شیوهنامه مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت آثار برگزیده جهت داوری نهایی و اعلام نفرات برتر و امتیازدهی به داوران معرفی شدند. به هر یک از آثار ارسالی از 0-5 امتیاز داده شده و در نهایت مجموع امتیازات نفر برتر هر بخش را مشخص میکند.
هیئت داوران
سپیده علمی
به صورت کلی انتظار من از بچهها این هست گرافیک و توانایی نرم افزاریشون وسیلهای بشه برای تولید مفهوم و صرفا اپراتور نباشن. توانایی تولید محتوای معماری داشته باشن و مثل یه گرافیست با پروژه برخورد نکنن، در واقع مجهز به زبان معماری باشن. کیمیا ترک زاد گرافیک خوبی رو به کار گرفته برای توصیف پروسه دیزاین، اما به لحاظ مفهومی با طراحی هماهنگی ندارد. در اکسپلود دیاگرام هم همینطور، گرافیک عالیه ولی مسئله معماری رو درک نکردند. تکنیکالش خوب هست باید روی درک عناصر معماری کار کنه. اکسپلود دیاگرام مریم جهانگیری در حقیقت سکشن دیاگرام خیلی بود و اکسپلود دیاگرام بسیار بدی، به نظرم مسئله رو درک نکرده بودند.
محسن محمدپور
ترکیب رنگی استفاده شده تضاد خوبی را در خوانش دیاگرام به وجود آورده، دیاگرام کانسپت روند طراحی را به خوبی نشان می دهد. در دیاگرام ایزومتریک جهت سایه ساختمان با سایه آبجکتها به لحاظ منبع نوری متفاوت است. در نمایش مقطع بهتر بود که از دیتیل کردن بیش از حد محیط پرهیز می شد یا غلظت رنگ کمتری برای آن استفاده میشد تا معماری ساختمان خوانش بیشتری داشته باشد. (کیمیا خبازیان) نکته مثبت وحائز اهمیت در این کار همگون بودن شیتها به لحاظ ابعادی است که در هر 4 دیاگرام به یک شکل رعایت شده است. دیاگرام کانسپت در نوع چیدمان به پختگی نرسیده و هندسه در چیدمان رعایت نشده است. سفیدی خط برش در بخشهایی از کار نزدیک به رنگ بکگراند می باشد و به لحاظ بصری چشم را درگیر می کند. (کیمیا ترکزاد) هندسه و گرافیک شیتها به خوبی وبا رعایت تناسبات همراه است. وزن کار در شیت کانسپت خوب است و ترکیب رنگی چشم نوازی در کار ایجاد کرده است. در دیاگرام برش اگر حجم درختها کمرنگ تر یا با تنوع کمتری نشان داده میشد به خوانش پروژه کمک بیشتری میکرد. (مریم جهانگیری)
میثاق مدنی
حسام شیری
اجرای گرافیکی تمیز، انتخاب رنگ های هوشمندانه (مخصوصا در بخش ایزومتریک حجمی) که هم باعث خوانایی کار بود. هم دعوت کننده برای دقیقتر شدن روی تصویرها، استفاده از آبجکتهای جذاب گرافیکی برای اضافه کردن داستان به تصویر، مقطع به اندازه باقی مدارک خوانش و ایده بصری قویای رو ارائه نمی داد. جهت دید خط مقطع، استفاده نه چندان مناسب از رنگ در فضاهای داخلی. کم کار بودن بخشی از فضاها باعث شده بود تفکیک فضایی در کار راحت درک نشه. (کیمیا خبازیان) بخش ایزومتریک حجمی و مقطع پرسپکتیو استایل نسبتا متفاوتی به عموم دیاگرام هایی که دیدم داشت که جذاب بود ولی به صورت کلی بهتره مراقب حجم اطلاعات جزیی ای که بیننده میدید باشید و شلوغی باعث نشه خوانش کلی پروژه مخدوش بشه. در بخش ایزومتریک حجمی این نکته رعایت شده بود: دو تا مدرک دیگه به لحاظ گرافیکی با دو مدرک اول زبان مشترکی نداشت که فکر می کنم ضعف کار هست. Exploded diagram گرافیک خوبی داشت ولی خوانش معماری مناسبی نداشت که ضعفش از نوع تفکیک اجزای پروژه بود. (کیمیا ترکزاد) به نسبت بچه های دیگه کار گرافیکی کمتری رو دیاگرامها شده بود و استایل دیاگرامی نرم افزار اسکچاپ زیاد به چشم میخورد (مریم جهانگیری)
سامان زارع
مجموعه امتیازات
سپیده علمی
محسن محمدپور
میثم اصغری
دوربین: زاویه دوربین مناسب است./ اتمسفر:حس فضایی در تصویر شب مناسب است و حس فضا و نور در فضای داخلی خوب و طبیعی است./ متریال: متریال شیشه رفلکشن زیادی و شارپی دارد و متریال سنگ سیاه تکرار شده است.
محمد شنایی
دوربین: زاویه دوربین مناسب است و با توجه به دکوپاژ فضا میزان مناسبی از آسمان محیط و ساختمان نمایش داده شده./ اتمسفر : حس فضایی در هر سه تصویر مناسب است ولی در رندر شب بهتر بود کمی فضا تاریکتر و به شب نزدیکتر میشد .(موضوع سلیقه) /متریال: مقیاس متریال سنگها رعایت نشده و تکرار تکسچر باعث کاهش زیبایی کار میشود.رفلکشن شیشهها از حد طبیعی خارج شده و باعث آزار چشم در شیشه و هندریل کار گشته و از طبیعی بود کار کم کرده است.
معصومه متانی
دوربین: در رندری که دو نقطه گریز است اگر گریز دوم بیرون از کادر قرار میگرفت تصویر بهتری ایجاد میشد. /در رندری که یک نقطه گریز است بهتر بود کادر آسمان بلند تر قرار میگرفت. /اتمسفر :حس فضایی به نتیجه مطلوب نرسیده و کمی با فضای رئال فاصله دارد. /متریال: متریال آجر مناسب است ولی تکسچر بتن تکرار شده و رفلکشن شیشه کم است.
میثاق مدنی
حسام شیری
میثم اصغری
اغراق در پرسپکتیو، تیرگی و روشنی، میزان افکتها نکتهای هست که باید مراقبش باشید درست استفاده بشه چون این اغراقها جذابیت سطحی و اولیهای به رندر میدن و توجه شما رو از مسایل مهمتری که باید بهشون بپردازید دور می کنن.
محمد شنایی
نسبت به کارهای دوستان دیگه صحنهپردازی پرکارتر و البته درست تری داره. پرداخت درست متریالها ،کار کردن رو فضاسازی و جزییات فضای داخلی در رندرهای خارجی از نکات خیلی خوب کار هست. رندر داخلی جذاب و خلاق بود و در کنار نکات مثبت دیگه کار که بالا اشاره کردم وجود سناریو تو این رندر مزیتی بود که تو رندرهای خارجی کمبودش حس میشد.
معصومه متانی
رندرهای اصطلاحا تمیزی هستن و ایراد جدی ای در متریال ها یا حتی فضاسازی ندارن. ولی هر سه رندر داخلی و خارجی به شدت محافظه کارانه ست و حسی رو منتقل نمیکنه. این مشکل ابتدا از نور پردازی صحنه و عدم کالر گریدینگ مناسب ناشی میشه. با مثال بخوام بگم: رندرهای شب با روز از نظر من خیلی تفاوتی ندارن.